söndag 6 mars 2016

Mönster på ugglehänge med speldosa



Här är det utlovade mönstret. Jag delar gärna med mig av mitt mönster till alla er som gillar att virka. Jag blir glad över om ni som använder er av mina mönster och eventuellt visar era alster på sociala medier länkar till mönstret på min blogg. 

OBS!
Att tänka på när man virkar efter mina mönster
Varsågod att använda mina mönster fritt. men glöm inte att ange mig som mönster designer och att länka till den här bloggen. Det hade också varit roligt att få se era resultat, så skicka gärna en länk eller bild! Kommentera gärna om det finns frågor kring mönstret, eller om något fel upptäcks.








Material: Jag har använt mig av Tilda garn från Svart Fåret, virknål nr 3,  FYLLNADSVADD bomullssnöre, sax, stoppnål, lim,  BARNVAGNSRING , markör och en SPELDOSA




Börja med att ta upp knuten på speldosans uppdragnings snöre 


Stryk på klister någon cm upp och platta till. Låt torka.
( Detta gör man för att senare kunna klippa bort lite utav snöret 
på bägge sidor så att man lättare kan sätta tillbaks snöret i ringen)




Virka de bägge vingarna.

Virka 9 luftmaskor. 
V 1: Vänd och stick ner virknålen i andra maskan. Virka varvet ut med fasta maskor och avsluta med en luftmaska. (8 fm )

V 2.-6: Vänd och virka fasta maskor, avsluta varje varv med en luftmaska


V 7: I början på varje varv hoppar du över den förstas maskan så att arbetet minskar en maska på bredden för varje varv 7, 6,  och så vidare tills det endast återstår 3 maskor. (varje varv avslutas som vanligt med en luftmaska)

Virka fasta maskor runt vingen, för att slippa fästa lösa trådar så passa på att virka in dem någon cm, man håller trådarna bakom arbetet liggandes vid kanten och virkar under och runt dem.
När man har kommit ner till till de sista 3 fasta maskorna på vingen virkar man 2 fasta maskor i den första, 1 fast maska och 2 fasta maskor i den tredje.

Se mer förklarande bilder HÄR

Ugglekropp:
lm = luftmaskor
fm = fasta maskor.

virka 2 lm
V 1: 6 fm i andra lm från nålen 
V 2: 2 fm i varje fm - 12 m
V 3: 1 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 18 m
V 4: 2 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 24 m
V 5: 3 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 30 m
V 6: 4 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 36 m
V 7: 5 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 42 m


V 8: 6 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 48 m


V 9: 7 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 54 m


Sätt en markör ( en liten garntråd går också bra) så att du vet var varven börjar och slutar. 
OBS! Man virkar hela tiden runt utan att virka en lm i början av varje varv.


Flytta upp markören efter varv 9
Nu virkar man 14 varv runt om utan ökningar.

Nu är det dags att virka fast vingarna.
Ta ena vingen och virka med den i arbetet i 8 fm

Virka 19 maskor. virka fast den andra vingen med 8 fm. Virka 19 fm.

På det första varvet, efter det att vingen har blivit ditsatt, virkar man  ihop femte och sjätte m varvet ut och på det följande varvet virkar man ihop fjärde och femte m varvet ut.

Om man vill ha små "fjädrar" på ugglans mage broderar man små stygn med jämna mellanrum.
Fortsätt att virka runt i ytterligare 11 varv. 


Lägg i spelverket och fyll på med vadd runt om.
De följande 3-4 varven kan kännas lite obekväma att virka men hål ut det blir lättare efter några varv.



Ögon: 
virka 2 lm i vitt garn
V1: 6 fm i andra lm från nålen
V2: 2 fm i varje fm - 12 m
V3: 1 fm, 2 fm i nästa fm  upprepa varvet ut = 18 m. Avsluta med en smygmaska i nästa fm, från föregående varv, ta av garnet, lämna en ca 30 cm lång tråd.
Mer förklarande bilder HÄR


Placera ögonen på ugglans kropp så som du vill ha dem.
Sy fast ögonen.



Brodera näbb. 


Mät upp ca 20 cm bomullssnöre gör en ögla 

Fyll med vadd och virka ihop ugglekroppen, på mitten sätts öglan dit, virka runt den 
Klipp till 5-6 st ca 30 cm långa garntrådar i olika färger. Med hjälp av virknålen hämtar man upp dem som en ögla och trär igenom trådarna så att det blir en knut längst ner 
 "örontofsarna"  är klara.



För att kunna trä tillbaks snöret på ringen klipper man mycket försiktigt bort lite längst med sidorna










J
Lycka till!





12 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Tack för utförlig beskrivning! Jag ska göra en uggledosa till mitt nästa barnbarn men det dröjer nog innan jag lägger ut den på bloggen, barnet kommer inte förrän i augusti. Om det är några oklarheter, vilket jag inte tror med den fina beskrivningen, då hör jag av mig. Har kollat runt lite var jag hittar speldosor, den som du tipsar om var slutsåld för tillfället.
Ha det fint!
Kram Eva

Arzu sa...

so cute, thanks for the pattern...

lavendia sa...

Mycket bra bilder. Nästan så jag tror jag skulle klara det. Eller så hade jag bara orkat med ringen. Jag ska faktiskt träffa en baby rätt snart. Jag skulle kanske prova... / Britt

Evas Pyssel sa...

Åh vad du är påhittig. Det var ett jättetrevligt alster du gjort. Man blir så inspirerad. Nu har jag inga bebisar att virka till. Inte just nu i alla fall. Min väninna fick ett barnbarn nyligen och till henne har jag virkat en klänning. Det var längesedan jag gjorde något så smått.
Ha det fint. Kram Eva

Hantverkarglädje sa...

Tack för alla intressanta idéer och vackra handarbeten du visar. Jag har också virkat typ "dina ugglor" men jag orkar aldrig läsa mönster så jag har tittat på dina bilder. Länkat till dig har jag gjort och det är nog det minsta du kan begära för all info du ger på dessa fina hantverk. Just nu virkar jag ugglor till barnvagnen åt mitt fjärde barnbarn. Är rätt säker på att väldigt många barn fått sig en uggla tack vare dina fina idéer, visningar och beskrivningar. Fortsätt gärna i samma anda, det är jag glad för. Ha en bra dag.

Unknown sa...

Vilken underbar uggla. Minst en sådan måste jag virka.
Tack för mönster.

Elisabeth sa...

Jättesöta ugglor! Har virkat dessa förut men inte som speldosa. Så bra idé! Var också inne på hemsidan där man kan köpa dess speldosor. Det är bara med just den melodin som är slut. Det finns tre andra också. Lite saftig fraktavgift kan jag tycka (99:-). Tack för att du delar med dig av fina tips och beskrivningar.
Mvh
Elisabeth

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken fin beskrivning. Du är inte bara konstnärlig och händig, du är även otroligt pedagogisk! Var det inte så att du arbetat med pedagogik i någon form tidigare. I så fall märks det verkligen, så tydligt! Tack och trevlig helg,
Agneta kramar

Evas Kvarnaro sa...

En perfekt beskrivning i ord och bild, även för den som aldrig virkat, tummen upp !
Jodå jag har virkar men mest dukar m.m. men det var för länge . . . . . sedan.
När jag ser beskrivningen blir man väl smått sugen, men sen inser jag att ingen ide att ens börja det är för pilligt för mig, har inte tålamod fär detta nu.
Dessa ugglor med melodi till är gulligt till de små.
Du är verkligen kreativ Annika, bravo !
Kram/ Eva

Christin sa...

Hej! Från den rejält dåliga virkaren, en fråga: finns det möjlighet att beställa en så fin ugglespeldosa av dig? Jag hade blivit så, så lycklig, de flesta speldosor jag hittar är riktigt tråkiga.
Maila mig gärna! info@christinljungqvist.se

Tack på förhand!

Eddie? sa...

Underbart söt. Det blev en uggla utan dosa.

Nora sa...

Jätte fin beskrivning . Tusen tack ! Jag gjorde den och blev mycket fin . Virkade ihop med annan färg så det blir lätt att ta isär för att tvätta . Många tack .

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails