fredag 30 januari 2015

Mönster på barnvagnsmobil med ugglor



OBS!
Att tänka på när man virkar efter mina mönster
Varsågod att använda mina mönster fritt. men glöm inte att ange mig som mönster designer och att länka till den här bloggen. Det hade också varit roligt att få se era resultat, så skicka gärna en länk eller bild! Kommentera gärna om det finns frågor kring mönstret, eller om något fel upptäcks.


Jag har använt mig av Tilda Garn från Svarta Fåret och virknål nr 3 
Alternativ  Scheepjes Catona 
Ett underbart merceriserat bomullsgarn med otroligt fin lyster, finns i 109 nyanser hos  Virknålar och Tillbehör 
 Garnåtgång: ett 50g nystan av varje färg plus lite vitt, svart och orange till ögon och näbb. 
70 cm RUND RESÅR 2,5 mm
lm = luftmaskor
fm = fasta maskor.
  





Börja med att virka de bägge vingarna.
Virka 6 lm. 
V 1: Vänd och stick ner virknålen i andra maskan. Virka varvet ut med fm och avsluta med 1 lm.=5 fm
V 2.- 4: Vänd och virka fm, avsluta varje varv med en lm
V 5-6: I början på de två följande varven hoppar du över den förstas maskan så att arbetet minskar en maska på bredden varje varv, det ska vara 3 fm kvar. 

Virka fm runt vingen, för att slippa fästa lösa trådar, passa på att virka in dem, man håller trådarna bakom arbetet liggandes vid kanten och virkar under och runt dem. Jag brukar låta de följa med upp till mitten av vingen.
Lämna en lång tråd ca 80 cm på den ena vingen, den använder man till att sy de små stygnen på ugglans mage.
Ugglekropp:
lm = luftmaskor
fm = fasta maskor.

Virka 2 lm
V 1: 6 fm i andra lm från nålen
V 2: 2 fm i varje fm - 12 m
V 3: 1 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 18 m
V 4: 2 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 24 m
V 5: 3 fm, 2 fm i nästa fm, upprepa varvet ut = 30 m
V 6: 4 fm, 2 fm i nästa fm,  upprepa varvet ut = 36 m
V 7: 5 fm, 2 fm i nästa fm,  upprepa varvet ut = 42 m

Sätt en markör ( en liten garntråd går också bra) så att du vet var varven börjar och slutar.
OBS! Man virkar hela tiden runt utan att virka en lm i början av varje varv.
Flytta upp markören efter varv 7
Nu virkar man 10 varv runt om utan ökningar
Nu är det dags att virka fast vingarna.
V 1: Ta vingen med den längsta tråden,
2 fm, 1 lm, hoppa över en fm på föregående varv på kroppen, 2 fm. Virka sedan 16 fm,
virka fast den andra vingen med 2 fm, 1 lm, hoppa över en fm,  2 fm, 16 fm.

                                           
V 2: *3 fm, fjärde och femte m virkas samman varvet ut*                                                           

      V 3: *2 fm,  tredje och fjärde m virkas samman varvet ut*



De små "fjädrar" på ugglans mage broderas med små stygn med jämna mellanrum.

 Den andra vingens tråd


 Fortsätt att virka runt i ytterligare 7 varv.




Ögon: 
virka 2 lm i vitt garn
V1: 6 fm i andra lm från nålen

V2: 2 fm i varje fm - 12 m

Virka 2 lm i svart garn

V1: 4 fm i andra lm från nålen, avsluta med 1 sm i första fm, klipp av tråden.

Sy fast den svarta cirkeln mitt på den vita.

Vill man att ugglan ska blunda broderar man små stygn i nederkanten av ögat

Placera nu ögonen på ugglans kropp så som du vill ha dem. Sy fast ögonen och brodera en liten näbb


Fyll nederdelen med vadd


Mät upp ca 70 cm av resåren och klipp av
För att resåren inte ska repa upp sig, och för att det ska bli lättare att trä igenom ugglans kropp och de virkade kulorna, stryker man på lite klister i ändarna och låter det torka. Det går också utmärkt med ofärgat nagellack. 
 Trä igenom resåren
 Fyll på med lite mer vadd
Virka ihop ugglan
 Fäst tråden

Kulor:
virka 2 lm
V 1: 6 fm i andra lm från nålen
V 2: 2 fm i varje fm - 12 m
V 3: 1 fm, 2 fm i nästa fm m, upprepa varvet ut = 18 m
V 4: 2 fm, 2 fm i nästa fm m, upprepa varvet ut = 24 m

OBS! Avsluta inte varje varv med en lm utan virka runt. Använd markör för att se var varven börjar.

 V 5-7: Virka 1 fm i varje fm


V 8: 2 fm, 2 fm tillsammans varvet ut

V 9: 1 fm, 2 fm tillsammans varvet ut

Nu Trär man igenom resårbandet och fyller kulan med vadd


 V 10: 2 fm tillsamman varvet ut
 Fäst tråden och klipp av tråden.
Trä sedan på ugglorna och de virkade kulorna efter eget tycke och smak.

Tag fyra garntrådar trä igenom dubbelvikt och trä igenom öglan



OBS!
Att tänka på när man virkar efter mina mönster
Varsågod att använda mina mönster fritt. men glöm inte att ange mig som mönster designer och att länka till den här bloggen. Det hade också varit roligt att få se era resultat, så skicka gärna en länk eller bild! Kommentera gärna om det finns frågor kring mönstret, eller om något fel upptäcks.

Mönster på stor uggla hittar ni HÄR
Här kommer lite inspirationsbilder på olika färgkombinationer











30 kommentarer:

Vform sa...

Bedårande vackra är dina ugglebarn!
OCH så välgjorda ... du är duktig du Annika!!
Skulle allt behöva en liten baby i barnvagn nu ;)
De svart/röda/grå blev mina favoriter :)
Önskar dig en skön helg!
Jag ska gå på fotokurs på fm och revy i kväll!
Kramar ♥

Vardag och flärd sa...

De är ju så fina så det är inte sant! Just nu har mina barnbarn växt ur barnvagnen men en mobil på deras rum skulle inte vara fel. Och kanske det blir fler barnbarn, vem vet....
Tack för utförlig beskrivning!
Ha en fin helg!
Kram Eva

lavendia sa...

Vilket arbete - och så välgjorda de är. Verkligen en fin beskrivning, som bara den tagit sin tid. Ska spara den och se om jag orkar med att göra en sådan någon gång. Jättefin! / Britt

Evas Pyssel sa...

Vilken underbar barnvagnsmobil. Och ugglor går alltid hem i alla smmanhang. Ingen kan väl missa på din beskrivning. Så pedagogisk och utförlig.
Har du gjort alla de där färgerna ?? Du är otroligt duktig på allt du virkar.
Ha en mysig helg. Kram Eva

Christel Wijk sa...

De är verkligen superfina dina barnvagnsmobiler. Mycket tydlig och bra beskrivning.

Chris sa...

Hi,

Es sieht so niedlich aus . Und auch die Farben sind meins .
Deine Eulen sind alle sammt sehr schön .
Hab einen schönen Sonntag und ganz liebe Grüsse

Chris

Annika GW sa...

Oj! Med en sån utförlig o noggrann beskrivning förstår jag att det har tagit tid. Vilket fint jobb du gjort. Fantastiskt! / Annika

Steekjes en Stygn sa...

Oh, vad fina dem är. Den beskrivningen sparar jag. Ett fint sommararbete tror jag.
Anje

Maria sa...

Tack snälla för mönstret, kanske om det vill säga blir det ett nytt litet knyte till hösten. Då kan jag virka en sådan, tid har jag också då. Här är det mycket snö men gott ute ändå.
Önskar dig en fin dag/kramen

Black Iris sa...

Men ojoj, vilket jobb du lagt ner på att göra mönstret. Jag gjorde en mobil med olika djur till mitt senaste barnbarn. Flera frågade om mönster men jag hade bara gjort djuren efter bilder så mönster fanns ju inte.
Jag tackar så mycket för det här mönstret och dina större ugglor har jag gjort flera stycken av. De är ju så roliga att göra.

Kram Maidi

Sarah sa...

Tack för ett jättefint och lättarbetat mönster, perfekt för sådana som mig som inte virkat på 10 år...

Noterade dock att det är ett litet fel i mönstret. Även på den andra vingen behövs det en lm i mitten på vingen för att ge hål till gummibandet.

Är snart klar på andra ugglan till mobilen. När mobilen är klar tänkte jag ge mig på en av dina stora ugglor!

Hälsningar, Sarah

Lotta sa...

Många Tack för det jättefina mönsterbeskrivning på dessa underbara ugglor. Ska försöka göra dessa nu. Hälsningar Lotta.

Unknown sa...

Åh så fina och tack för att du delar med dig av mömstret

Hannah Bågling Källström sa...

Okej då kör jag, jag som aldrig virkat förut det kan sluta hursomhelst :)

Madde sa...

Vilken bra och tydlig beskrivning! Jag har påbörjat en ugglemobil nu, får se hur resultatet blir! =)

Unknown sa...

Åh vad fina!!! 😍 de finns inte till försäljning? Med vänlig hälsning, Lisa Nylander

Unknown sa...

Jag förstår verkligen inte hur jag ska få mönstret att bli platt, det blir helt vågigt utav att jag virkar 5 maskor i en maska.

Unknown sa...

Älskar också dina ugglor! De är så himla fina :) Väntar en liten i oktober och har inte vikat sen jag var i tonåren... så jag har försökt ge mig på ditt mönster.
Har samma problem som Lotta Andersson... min virkning blir också helt vågig av att virka 5 fm i 1 fm. Måste tolka fin beskrivning fel eftersom att alla andra verkar lyckas! :)

//Cissi

Unknown sa...

Hej och tack för att du delar med dig av mönstret. Fullkomligt älskar dina ugglor! Väntar bebis i mitten av november och har gjort en barnvagnsmobil till en Brio go. Jag fick dock minska ugglorna lite och virkade bara upp till 36 maskor och fick då plats med 2 ugglor och 5 kulor. Så himla enkelt. Har mer eller mindre inte virkat sen syslöjden i skolan men tyckte att din beskrivning var superenkel att följa :) Tack!
/Linda

Jennifer sa...

Hej! Jag är ny på virkandet och lyckas inte greppa det har med nålen. Nr 3 - innebär det 3 mm? Som jag förstår finns en massa olika system... I övrigt förstår även jag beskrivningen som inte virkat sen jag var liten. Fint jobbat!! Kram

Mifsan sa...

Åh vad fina! Finns du på Tictail också? Eller skulle du vilja sälja en mobil till mig? Min dotter ska föda mitt första barnbarn om en dryg månad, det vore fantastisk med ugglor till vagnen! Mejla mig på marianne.heedmiskar@gmail.com

Unknown sa...

Så fantastisk fine ugler. Jeg er allerede i gang med en. Tusen takk for at du har lagd så fine og lette oppskrifter.!!!
Heidi

Anna sa...

Tack så hemskt mycket för mönstret. Ska virka dem när det är dags för svåra tider hemma. ❣❣❣

Anne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Hej jag vill gärna veta om man får göra dessa efter din beskrivning och sälja det färdiga produkt?

Unknown sa...

Jag undrar om man kan trä igenom resårbandet efteråt eller blir det krångligt?

Mvh Karoline

Miaskreativasidor@blogspot.com sa...

Hej. Jag virkade en uggla och skulle ha den till en mobil men den blev ju så stor trots att jag följde mönstret exakt. Hur höga är dina? Min blev 13 cm. Tycker den är för stor. Hälsningar Mia.

Svenskmoster sa...

Hej. Virkade min med Drops cotton light. Den blev med 13 cm.Undrar med om dom skall vara så stora. Tack för du delar med dig av dom fina mönstren.

MVH Susanne

Unknown sa...

Tack för att du delar med dig av ditt ugglemönster, Får mitt första barnbarn inom kort och blir därmed farmor. Ugglorna är så söta så det blir till att göra en mobil.

Mvh. Anki

Unknown sa...

Hej, tack för ett jätte fint mönster! funderar varför man skall lämna hål för bandet på första vingen, men inte på andra?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails