fredag 7 september 2012

Halsband av virkade pärlor. Del 2.

Att virka pärlor är lite pilligt men otroligt roligt
De 3-4 första kan vara pilliga att göra men ge inte upp, snart har fingrarna och virknålen hittat rätt och plötsligt kan man inte sluta. Själv sitter jag varje ledig stund och virkar massor av dem.


Material: Tilda garn från Svarta fåret. Garnaffären 
Virknål: nr 2,5
Små pärlor: Från Panduro: Rocaille 4 mm
 

Varv 1: Virka 2lm, virka 6 fm i den 1:a lm och avsluta  med 1 sm i den 1:a fm.
 Varv 2: virka 2fm i varje fm från föregående varv =12fm
Passa därefter på att dra i garntråden underst så att det inte blir så stort hål i mitten
Nu kan man om man vill sätta en garn markör eller en liten garntråd
 i avvikande färg för att hålla reda på varven.
Varv 3: Virka 12 fm 
Varv 4 och 5 som varv 3
OBS! Avsluta inte varje varv med en sm utan virka runt
 Passa på att klippa av garntråden men lämna någon cm som sedan trycks in i den lilla pärlan.
 Efter 3 varv fm är det nu dags att minska.
Börja med att trä virknålen genom de försa 2fm från föregående varv men då bara i de yttre bågarna.
Nu är det tre maskor på virknålen, dra igenom alla, upprepa två ggr till.
 Nu passar man på att ta en mycket liten bit fyllningsvadd, rulla den som en liten kula, ta hjäp av virknålen för att få dit vadden.. 

Här kan jag ge ett bra tips på varifrån ni kan hitta ett bra och mycket billigt stoppningsvadd.
Nästa gång ni är i närheten av ett IKEA varuhus så gå till kuddavdelningen och leta upp den billigaste kudden kostar 12kr och heter Gosa Slån
Köp några stycken när du ändå är där, användningsområdet är stort, jag fyller alla mina Tomtar och virkade/stickade djur med vadd från IKEA.
Har ni närmare till JYSK så hittar ni billiga kuddar även där
Fortsätt att minska ytterligare 3 gånger
Klipp av tråden.
Fäst tråden genom att sy 2-3 gånger genom pärlan.
 Tryck och forma till dem så att de blir runda och fina
Dags att börja trä garnpärlorna och de små pärlorna från Panduro på en garntråd.
Här måste man hitta en lämplig synål som går igenom de små pärlorna.
Avsluta efter önskad längd.
Knyt en knut.
Fäst trådarna med några stygn i den närmaste garnpärlan.
Om ni undrar över något så hör av er.
Lycka till!


21 kommentarer:

Garn-Maria sa...

Jätte bra inlägg! Guider är som detta är mycket användbart!

Och vilka fina bilder!
Jättebra :)

Vform sa...

Verkar sååå enkelt ...
ska faktist pröva!
Tack för tipset ang vadden!
... och beskrivningen!

Ha det bra!
Kram!

Skaparglädje sa...

Snyggt blir det och det verkar så enkelt. Men det där pilliga är inget för mig.
Trevlig Helg!

m sa...

Tack så mycket för beskrivningen! Jag trodde du hade virkat dem runt träpärlor, för de såg så jämna ut. Att fylla dem med vadd verkar lite mindre pilligt! Det måste jag prova. Bra tips med kuddarna!

m sa...

Tack så mycket för beskrivningen! Jag trodde du hade virkat dem runt träpärlor, för de såg så jämna ut. Att fylla dem med vadd verkar lite mindre pilligt! Det måste jag prova. Bra tips med kuddarna!

Systrarna Hjertén sa...

Rena kinesiskan för mig, fm och sm?!?!? Men resultatet blir snyggt, det ser jag också!

Trevlig helg!

Evas Pyssel sa...

Tack snälla för din utförliga beskrivning. Här blir något att prova.
Ha en skön helg ! Kram Eva

Saras pyssel sa...

Det verkar ju helkul! Tack för instruktionen! :-)

Mimmi sa...

Tack för instruktionen. Helfräckt!
Kram

frupersson sa...

Jättesnyggt!
Måste helt klart prova! Tack för tipset!
/ Maria

Karin sa...

Hej! Vad fina halsband och jättesnyggt med små pärlor mellan de virkade bollarna. Har bara virkat en länk mellan innan så nu får jag nog prova att pärla lite, hur ska man hinna med alla roliga idéer? Trevlig helg, Karin

Fru Bävers virkvrå sa...

Jag är inte så mycket för smycken men när jag har det så gillar jag långa halsband mest så det här blir jag sugen på! Tack för en så bra beskrivning!

m sa...

Nu har jag provat att virka pärlor och det var inte så knepigt som jag trodde. Tack för beskrivningen!

Anonym sa...

Sååå fiint ♥...
/Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Missade förra inlägget, men vilka häftiga halsband du gör. Jag förstår inte, det finns liksom inga gränser för vad du klarar av och du är så fingerfärdig och det blir så otroligt fint. När jag ska försöka göra nåt sånt blir det klåpigt. Jättekul att du lade in hur man skall göra, jag måste ta mig tid att försöka, det ser så otroligt roligt ut och fint blir det också!
Agneta kram

Sabina sa...

Vilken fin blogg du har! Och jag blev väldigt inspirerad av dina halsband, funderar på att stjäla din idé en aning, och kanske göra servettringar eller någonting annat kul =) Vad skulle man mer kunna hitta på med små virkade pärlor?

Emilia sa...

Så fina smycken det blir!

Maria Harrsjö sa...

Fin fins smycken , jag funderar påsatt Gnaget göra ett med tovade pärlor !

Carina sa...

Men, vilken rolig idé. Detta inlägget måste jag lägga till mina favoriter :) Jag har tovat små bollar men att man kan virka såna har jag inte tänkt på riktigt. Tack för tipset :)) Ha en go lördagskväll

Eva sa...

NU fick jag syn på detta! Vete katten hur jag lyckats missa.
TACK för jättebra bilder som beskrivning! T.o.m. jag ska nog våga prova:) (Tänker ta ett grövre garn först, så jag ser maskorna riktigt ordentligt...)
Köpte nyss en ny huvudkudde på Jysk för bara 40, men IKEAs är ju ännu billigare. Får nog försöka ta mig dit ngn dag, helst i sällskap med ngn med bil:)

Maria Yvell sa...

Vad fint det blev med de virkade pärlorna tillsammans med de mindre pärlorna emellan. Tack för inspirationen!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails