lördag 6 juli 2013

Jordgubbar

I dag när jag tittade i hos Ölandsvindar och läste hennes inlägg om självplockning av jordgubbar på Öland fick det mig att minnas mina barndoms somrar som vi tillbringade på Öland. Jag minns speciellt ett tillfälle när jag och min vän Louise hade plockat några liter och begett oss till höskullen. Vi satte oss i det nyligen intagna väldoftande höet för titta ut genom en lucka på alla bilar som passerade på vägen utanför. Ladan låg och ligger på höger sida av vägen strax innan man kör in till Björnhovda som är en  en mycket liten by där jag och min familj tillbringade somrarna.
Det här var innan bron kom till och man var tvungen att ta färjan från Kalmar till Färjestaden för att komma till solens och vindarnas Ö. När vi satt där och mumsade på våra jordgubbar och tittade på bokstäverna på registreringsplåtarna för att se varifrån bilarna kom (synd att man inte kan se det längre) stannade plötsligt en av bilarna intill vägkanten. En man med en kamera i sin hand steg ur och frågade om han fick ta ett par kort på flickorna som satt och åt jordgubbar, han var ute för att fotografera bilder från Öland som skulle bli till vackra vykort förklarade han. Vi fnissade och gömde oss i höet, mannen frågade snällt några gånger till för att till sist ge upp och åka därifrån. I dag förstår jag att det hade blivit ett mycket fint kort, jag kan se bilden i mitt minne, den rödmålade ladan med två flickor som åt jordgubbar på höskullen.





14 kommentarer:

Emilia sa...

Vilka fina askar och gubbar! Somrigt!

nattugglan sa...

ja hördu det skulle ha blivit ett fint vykort..Fina askar du har gjort...de gröna föll mej i smaken!!

Lövkojan sa...

Det hade alldeles säkert blivit jättevackra bilder!
Men oj så vackra askar och jordgubbar du gjort, superläckert!
kram Marie-Louise

Lisbet sa...

Vilket vackert minne av er sittande på höskullen med jordgubbarna.

Fina ting som du virkat!

Ha en skön söndag!
kram

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, jag ser bilden framför mig! Fast jag tycker ändå ni var duktiga som tackade nej, man skulle ju inte låta sig distraheras av "fabröder" sådär, eller hur! Men bilden hade nog blivit kanon.

Kan tänka mig att den varit till inspiration till dom otroligt fina askarna, jag gillar ju jordgubbarna nåt enormt. Körsbären också! Och den randig med!

Var får du alla idéer ifrån? Och så omsätter du dom i praktiken också....

Ja, att njuta av sommaren kommer faktiskt i första hand och hösten kommer snart och kvällarna blir lååånga!

Kramar
Agneta

Karin sa...

Hallå! Vilken fin sommarhistoria och dina virkade askar är jättefina, måste köpa mig några jordgubbar :)Solig hälsning Karin

Vform sa...

Vilket ljuvligt sommarminne du har! Såna dyker upp nu som då och man borde få återge det på bild! Vore ju trevligt om den bilden fanns :O)
Vi "levde" också på höskullar och lador med nyslaget hö när vi var små!
Underbart!
Må gott!

Vardag och flärd sa...

Synd att ni var så blyga att ni inte lät er fotograferas!
Ha det fint!
Kram Eva

Ölandsvindar sa...

Vilka fina askar! Och spindelschalen!! Man kanske skulle....NEJ, Kerstin, du vet hur det blir. Ytterligare en påse garn med några påbörjade maskor.JA avundas er alla som är så flitiga och uthålliga med stickor och virknålar.
Kram /Kerstin

Evas Pyssel sa...

Vilket fint minne !! Ja du Öland är underbart och det finns så mycket att uppleva där egentligen alla årstider. Så vackra saker du virkat. Kram Eva

Annika GW sa...

Underbart somrigt barndomsminne. Det behövdes inget fotografi. Du har det väl bevarat inom dig! / Annika

Rosor och ruiner sa...

ja, det hade nog blivit en fint vykort det! Men säger som Agneta att det var bra ändå att ni var försiktiga, man vet ju aldrig...

Ha det gott, kram Gunilla

Solglittret sa...

Kikar in för en liten sommarhälsning :)Underbara "gubbar" ...hihih :)

Kram Lollo♥

Maria Harrsjö sa...

Vilka otroligt fina askar , en bra ide till alla smycken och småsaker. !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails